Šiandien LRT pasidalino straipsniu Žvilgsnis į popiežių Leoną XIV: nuo misionieriaus gyvenimo iki skandalų. Pavadinimas tikrai klikabilus, panašų ir aš pridėjau šiam savo tekstukui, greičiausiai todėl jį dabar ir skaitote. Vos tik atsidarius LRT tekstą, iškart skandalas – popiežiaus nuotrauka ne ta! Ne bėda. Parašiau pažįstamai iš LRT ir reikalas buvo sutvarkytas (šaunuoliai), dabar nuotrauka teisinga (transformaciją matote žemiau esančiame paveikslėlyje). Tačiau man kilo šiokių tokių minčių apie žiniasklaidą ir dezinformaciją arba, kitaip tariant, netikslią informaciją, taigi trumpai apie tai.
Pradėkime
nuo to, kad žiniasklaidos priemonėse dirba žmonės ir jie klysta. Tokios klaidos
žiniasklaidoje atsiranda dėl nuovargio, nesusigaudymo situacijoje, spaudimo ar skubėjimo
pranešti naujienas, nepatikimų šaltinių naudojimo, konteksto trūkumo,
redagavimo klaidų, specializuotų žinių stokos ir pan. Tai normalu, nes žmonėms
būdinga daryti klaidas. Manau, kad pastebėję tokias, turėtume pasistengti jas
pataisyti.
Man
įdomiausios klaidos ir dezinformacijos elementai – atsirandantys dėl
kompetencijų stokos arba redagavimo klaidų. Dažnai matau kaip žiniasklaidoje vietoje
Lietuvos kariuomenės nuotraukos atsiranda Lietuvos šaulių sąjungos vaizdai,
vietoj šaulių – KASP‘as, vietoj SOP – išvis neaišku kas. Na, LRT straipsnyje buvo
analogiška situacija. Ir tai normalu, nes net ir gyvendamas aktyvų bažnytinį
gyvenimą, gali nežinoti, kas tas Prevostas, o dar jei reikia parinkti žmogaus,
apie kurį tik vakar išgirdai, nuotrauką, čia jau niekaip neapsieisi be kokios
nors nesąmonės paskelbimo. Tokiais atvejais belieka pasikliauti sveika nuovoka
arba specialistų konsultacijomis.
Šiaip
apskritai Lietuvoje žiniasklaida kenčia nuo kompetencijų stokos. Ir čia kalbu
ne tik apie religijos temas, nagrinėjamas pasaulietiniuose dienraščiuose (apie
tokius anekdotus turbūt visą monografiją galima būtų parašyti), bet ir apie
mokslo, ir apžvalginę žurnalistiką kaip tokią. Bėda tame, kad retas kuris žurnalistas
konsultuojasi su specialistais (taip, tikrai yra tokių, kurie tai daro, bet jų
vis dar mažoka). Žinoma, norint parinkti naujojo popiežiaus nuotrauką, gal ir
nereikia konsultuotis su teologijos specialistais, čia pakanka skaityti
nuotraukų aprašus oficialiuose šaltiniuose, ar asmeninių gebėjimų atpažinti
veidus. Tačiau tai tik vienas momentas iš visos aibės tyčia-netyčia kylančios
dezinformacijos.
Tiesa,
dar įdomus reiškinys yra asociatyvios nuotraukos. Kartais jos tikrai gelbsti
reikalą, ypač kai nėra užfiksuoto įvykio, o kartais būna visiškai, pavadinkime,
ne į temą. Tarkime, jau minėtame straipsnyje staiga atsiranda Donaldo Trumpo
nuotrauka. Klausimas: kodėl? Nesiimsiu spekuliuoti, bet greičiausiai dėl to,
kad Leonas XIV gimęs JAV, reikėjo kažką parašyti apie jo požiūrį į D. Trumpo
politiką, kažkaip sureaguoti ir atliepti daugelio pasauliečių ir popiežiumi tik
kaip politiniu lyderiu besidominčių žmonių nuomonei apie tai, kad ne be D.
Trumpo įsikišimo buvo išrinktas naujasis popiežius. Tai ir buvo padaryta, paminint
lyg tarp kitko, kad Leonas XIV konfrontavo savo pasisakymais su D. Trumpo ir jo
administracijos vykdoma politika. Bet ar tam reikia Donaldo Trumpo nuotraukos?
Nuotraukos atsiradimas tarsi suponuoja, kad tai labai svarbus dalykas, nes
kitaip jos gi ir nebūtų. Vizualika – svarbus ir paveikus įrankis, nes dalis
atsidariusių straipsnį viso tikrai neskaitys. Permes akimis ir liks tai, kas
buvo pamatyta. Šiuo atveju tai bus kažkokia sąsaja tarp Leono XIV ir
Donaldo Trumpo. Kokia ji bus, čia jau fantazijos reikalas. Tad vizualų,
nuotraukų parinkimas gali būti tiek atsakingos, tiek dezinformuojančios žurnalistikos
priemone.
Pabaigai noriu pacituoti Vatikano II Susirinkimo Dekretą dėl visuomenės komunikavimo priemonių INTER MIRIFICA:
Deramam naudojimuisi šiomis priemonėmis būtina, kad visi, kurie jomis naudojasi, būtų susipažinę su moralės normomis ir jų tvirtai laikytųsi. Tad teapsvarsto jie turinį, perduodamą kiekvienos priemonės savitą prigimtį atitinkančiu būdu. Drauge teatsižvelgia į visas sąlygas bei aplinkybes – tikslą, asmenis, vietą, laiką ir kita, – kuriomis vyksta šis perdavimas ir kurios gali pakeisti arba visiškai iškreipti turinio moralinę vertę. Atkreiptinas dėmesys ir į šioms priemonėms būdingą poveikį, tai yra sukrėtimą, kuris gali būti toks stiprus, jog žmonės, ypač nepatyrę, sunkiai pajėgs jį įsisąmoninti, suvaldyti arba, reikalui esant, atremti.
Komentarai
Rašyti komentarą