O kas jei Tradicija kyla iš žmogaus?

   Bendraujant su protestantais paprastai juos ištinka širdies smūgis vos tik pamini Tradiciją. Kaip bebūtų paradoksalu, labai dažnai sutinku ir katalikų kurie laikydamiesi Sola scriptura principo, griebiasi validolio vos tik pasakai, kad yra du tikėjimo šaltiniai Tradicija ir Apreiškimas. Dažniausias atsakymas, kad tradicijos sugalvotos žmonių, o štai Apreiškimas, kitaip Šventasis Raštas, yra iš Dievo. Tad Tradicija anot jų yra kažkas laikino ir netikro.

   Taip, esama tradicijos ar tradicijų, tačiau mes kalbame apie Tradiciją, kuri yra nenutrūkstamas apaštalinis perdavimas. Nors kartais abu oponentai kalba apie Tradiciją. Ši Tradicija, ėjo pirmiau nei Apreiškimas. Tai ji padėjo susivokti kurios Šventojo Rašto knygos buvo Apreiškimas, o kurios ne. Jei protestantui nežinančiam katalikiško tikėjimo galima draugiškai paaiškinti, tai katalikui norisi paimti ir... katekizmą padovanoti, kad susipažintų su tuo kuo iš tiesų tiki Katalikų Bažnyčia. Žodžiu, kažkaip per dažnai sutinku tokių protestantiško sukirpimo katalikų, bet čia turbūt būtų akmuo į savą, katalikškosios pastoracijos daržą.

   Taigi trumpai pasvarstykime ką reiškia jei atmetame Tradiciją ir teigiame, kad ji išgalvota žmonių. Pirmųjų trijų amžių krikščionys gyveno vadovaudamiesi Tradicija, nes nebuvo aišku kokios knygos yra apreikštos, o kurios ne. Tekstų būta daug, tai ir apaštalams priskiriami laiškai bei jų padirbiniai, įvairios evangelijos, kaip antai gnostikų, įvairūs to meto teologiniai raštai, pvz. Hermo „Ganytojas“ kuris tik per plauką nepateko į Šventojo Rašto kanoną. Tradicija padėjo išgryninti kurie iš šių tekstų yra apreikšti, o kurie ne. Galų gale juk Šventoji Tradicija ir Šventasis Raštas sudaro vieną šventą Bažnyčiai pavestą Dievo žodžio lobį (KBK 97). Taigi, jei teigiame, kad Tradicija yra išgalvota žmonių, tai reiškia ir Dievo žodis sugalvotas žmonių ir nėra ko juo pasikliauti. Taigi, jei Tradiciją laikome vienu iš dviejų tikėjimo šaltinių, vadinasi galime pasikliauti ir antruoju. Šventoji Tradicija ir Šventasis Raštas yra glaudžiai tarp savęs susiję ir bendrauja (KBK 80), kad vieną išmetus liekame stovėti ant vienos kojos. Taip stovėti galime, bet nestabiliai arba trumpą laiką, vėliau prisireikia ramentų, bet judėjimas lieka apsunkintas.


Komentarai