Kiek pastebiu iš praktikos, ekumeniniam dialogui dažnai trukdo
mariologinės dogmos. Esama ir kitų trukdžių, bet dabar ne apie juos. Iš
protestantų ne kartą teko girdėti, kad Mergelės Marijos kultas yra
stabmeldystė, okultizmas ar dar kokia velniava. Taigi, kaip yra su tomis
mariologinėmis dogmomis?
Pradėkime nuo Efezo susirinkimo (441 m.). Jame buvo priimta theootokos dogma, t.y. kad Mergelė
Marija buvo Dievo gimdytoja. Su tuo nesutinka dalis protestantų, jų teigimu tai
reiškia, kad iki Marijos Dievo nebuvo, nes ji jį pagimdė, o tai nelogiška. Kodėl
atsirado tokia dogma? Kilus ginčams apie žmogiškos ir dieviškos prigimties vienybę
Kristuje, susirinkimas sprendė klausimą ir priėjo išvados kad Marija Yra Dievo
Motina arba Dievo gimdytoja. Taip siekta ne tiek perteikti nepakartojamą
Mergelės Marijos kilnumą, kiek patvirtinti, kad ji savo įsčiose nešiojo kūdikį
kuris yra žmogumi tapęs Dievas. Taigi theotocos kalba ne tiek apie pačią
Mergelę Mariją, kiek apie Kristų. Panašiai yra ir su kitomis mariologinėmis dogmomis,
pvz. Marijos nekaltas prasidėjimas. Nepaisant to, kad ši dogma paprastai
suprantama ne visai teisingai (t.y. akcentuojant kad Jėzų pagimdė mergelė
nepažinusi vyro, kai iš tiesų dogma kalba apie Marijos pašaukimą tapti
įsikūnijusio Žodžio motina, o tam ji, nuo pat savo pradėjimo momento, buvo
apsaugota nuo gimtosios nuodėmės.), ji taip pat mus kreipia į Kristų. Jei prie
to pridedame dar ir Marijos dangun ėmimo dogmą (t.y. mokymą apie tai, kad
Marija savo žemiškojo gyvenimo pabaigoje buvo su kūnu paimta į dangų), gaunasi
taip, kad Marijos nekaltas prasidėjimas kreipia mus į jos Sūnaus siūlomos
nuteisinimo malonės pirmumą, o Dangun ėmimo dogma kreipia ir į eschatologinio
prisikėlimo viltį. Apmąstant mariologines dogmas, tampa akivaizdu, kad jos
kreipia mus į Kristų, tikrą žmogų ir tikrą Dievą, kuris prisikėlė ir yra
išganomosios vilties šaltinis.
Panašiai yra ir su rožančiaus slėpiniais. Nepaisant to, kad ten nuolat kartojama malda "Sveika, Marija", visi slėpiniai yra Kristaus gyvenimo apmąstymas, o net ir tie kurie kalba apie Mergelę Mariją, kaip matome, taip pat kreipia mus į Kristų. Net ir pati "Sveika, Marija" malda, rodo ne į pačią Mariją, bet į Kristaus įsikūnijimą. Taigi, kai nepuolama atmesti to ko nesuprantame, bet pasigilinę susidėliojame atspirties taškus reikalingose vietose, ta ekumeninės bendrystės kliūtis nebeatrodo tokia didelė arba tiesiog išnyksta.
Komentarai
Rašyti komentarą