Dekonstruojame egzorcistų asociacijos atsišaukimą apie Heloviną

Kaip ir prieš kiekvieną Heloviną, pasisako vienas ar kitas egzorcistų asociacijos atstovas arba gerbėjas. Šiemet nusprendžiau panagrinėti vieną iš tokių pasisakymų. Visada to vengdavau, tačiau, tai ką perskaičiau Laikmetyje publikuotame tekste, sukėlė šiokį tokį nerimą. Taigi kartu pabandykime dekonstruoti ką iš tiesų deklaruoja egzorcitų išsakoma žinutė. Tekstas cituojamas iš laikmetis.lt bus parašytas riebiu kursyvu, po jo, standartiniu šriftu, seka mano mintijimai.

Daug žmonių kreipiasi į dvasininkus apie anonsuojamą Vilniaus Kalnų parko helovino renginį. - Kiek tas daug? Labai neapibrėžtas skaičius. Paprastai jis naudojamas sustiprinti įspūdį ir paveikti klausytoją (arba skaitytoją) suteikiant teiginiui visuotinumo įvaizdį. Vienam daug yra dvi parapijietės kitam ir šimtas bus mažai, tad klausimas kiek iš tiesų tų besikreipiančių buvo. Kita vertus jei ne egzorcistų asociacija, tikrai būčiau nieko nežinojęs apie šį Helovino renginį, tad eilinį kartą, egzorcistai patys to nenorėdami daro visai neblogą reklamą renginiui apie kurį bando įspėti. Net ir antireklama, vis tiek išlieka reklama. Pamenu prieš gerus dvidešimt metų, vykusio sunkiosios muzikos festivali Velnio akmuo organizatoriai yra dėkingi už analogišką reklamą. Būtent ji ir padėjo renginiui išpopuliarėti. Nebūtų egzorcistai į jį atkreipę dėmesio, festivalis būtų ėjęs praėjęs ir niekas apart visiškai atidavusių fanatų būtų jo net nepastebėjęs. Anuomet gi dalis pažįstamų neformalų sudalyvavo renginyje vien todėl, kad apie jį išgirdo iš egzorcistų pasisakymo. Analogišką situaciją regime ir šiuo atveju.

Vilniaus Kalnų parke planuojamas renginys pasižymi satanizmo, burtininkavimo, raganavimo motyvais bei atviru palankumu okultizmui– Be platesnio paaiškinimo, tai ir lieka deklaratyvus teiginys. Kame tie satanistiniai, burtininkavimo ir okultizmo motyvai? Tame, kad raganos yra ir zombiai su vaiduokliais? Ką tai bendro turi su satanizmu, burtininkavimu ir juo labiau okultizmu? Satanizmas, tradiciškai laikomas šėtono garbinimo kultu, tačiau tai tik nedidelė dalis satanizmo, didžioji jo dalis yra skirta žmogaus išaukštinimui. Burtininkavimas ir raganavimas – tai kaip jį vertiname Katalikų bažnyčioje, paremtas liūdnai pagarsėjusio „Raganų kūjo“ idėjomis, tad nelabai atitinka realybės.

Okultizmas yra iš esmės žalingas ir vengtinas ne tik bet kurio krikščionio, bet ir geros valios žmogaus gyvenime. – Kodėl nuolat akcentuojama tik viena, labai siaura XIX a. pab. – XX a. pr. maginės filosofijos kryptis? Ar kitos ezoterikos kryptys nėra tokios pačios? Kita vertus tikėjimas magija yra prietaras, tad jei krikščionis ja tiki, jis pasineria į tikėjimą prietarais ir tokiu atveju niekuo nesiskiria nuo bet kurio ezoteriko, nes abu tiki, kad magija realiai veikia. Žvelgiant iš šalies ir vertinanat fenomenologiniais principais: katalikas kovojantis su magija ir magijos atstovas yra identiški. Skirtumas tik tas, kad vienas naudojasi magija, kitas prieš ją kovoja, tačiau abu nebejodami tiki jos realiu poveikiu. Netikintis magija, puikiai supranta, kad tai tėra prietaras, esmiškai niekuo nesiskiriantis nuo kitų. Tad ir darosi nebeaišku kam tiek laiko ir jėgų skiriam kovai su vėjo malūnais.

Skaudu ir tai, kad tokio pobūdžio renginys numatomas visai šalia Trijų Kryžių, paminklo, kuris žymi kankinių mirtimi mirusius septynis brolius pranciškonus. – Kaip ir su Velnio akmens festivaliu, čia bandoma emociškai pastiprinti renginio baisumą pridedant tam tikrą šventybės išniekinimo elementą. Velnio akmens atveju buvo pasitelkti Oninių atlaidai, pabrėžiant kad festivalis vyks prieš pat juos. Čia gi kaip šventybės išnikinimas, pasirinktas netoliese esantis kalnas su kryžiais. Tai suponuoja tokį vaizdelį: sėdi organizatoriai ir galvoja, prie kokios čia šventos vietos padaryti renginį, kad didesnė blesfemija gautųsi. O realiai, Kalnų parke vyksta visokio plauko renginiai, nuo Dainų šventės iki Sel‘o koncertų, nes tai įprasta vieta. Kita vertus, ten pat vyksta ir katalikiški renginiai, tačiau ir tuo atveju niekas nesvarsto prie kokios šventos vietos daryti renginį, tiesiog  parenkama vieta kurioje patogu ir įprasta sutalpinti didelį kiekį žmonių.

Kviečiame tėvus ir globėjus saugoti vaikus, paauglius nuo tokio pobūdžio renginių. Raginame, kad tėvai ir globėjai imtųsi vėl katalikiškojo auklėjimo bei auklėtų vaikus pagal Katalikų Bažnyčios mokymą. – Atrodo, kad visas krikščioniškas identitetas remiasi tik tuo, kiek tu atsiriboji nuo magijos. Ar tikrai tai yra svarbiausia krikščioniško identiteto ir auklėjimo dalis? Suprantu, kad daliai tikinčiųjų tai yra be galo svarbi saviidentiteto dalis, tačiau taip pamirštama, kad Jėzus mokė visai ne apie tai.

Kviečiame katalikus ir kitus geros valios žmones jungtis į bendrą maldą už Lietuvos dvasinį atsinaujinimą. – Tuo norima pasakyti, kad Lietuva yra dvasiškai puolusi šalis. Man atrodo priešingai. Krikščionybė Lietuvoje niekad nebuvo tokia stipri kaip dabar. Bet gal kas nori tą mato. Jėzus sakė: kur tavo lobis, ten ir tavo širdis (Mt 6,21), jei aplink matai blogį ir dvasinį nuopuolį, tai koks lobis yra tavo širdyje. Tiesiog liūdna, kad nepastebima, jog Lietuva iš esmės yra tikintis katalikiškas kraštas.

Kviečiame katalikus kasdieninei [rožinio maldai, pasninko praktikai] – ragina egzorcistai. – Vėlgi, suponuojama, kad katalikai to nedaro, tad ar tikrai reikalingi papildomi paraginimai?

Taigi, paradoksalu, kad tiek kovojant su blėniais (nes visa ezoterika ir yra blėniai), tampama tokio paties mąstymo atstovu. Dar paradoksaliau tai, kad vienos bažnytinės grupės maginio mąstymo mintijimai, tapo dalies katalikų Lietuvoje bažnytine pozicija. Dažnai šis požiūris laikomas oficialiu Bažnyčios mokymu, nors atidžiau panagrinėjus, neretai kertasi su Vatikano II susirinkimo dokumentais bei Bažnyčios oficialiu požiūriu. Na, o mano paties asmeniniu manymu, prietarais grįsta pozicija diskredituoja Bažnyčią ir paverčia ją kritinio mąstymo stokojančia organizacija.

Komentarai