1. Liturginės maldos. Tai hierarchiškai svarbiausia
maldos forma. Tai oficialios maldos, naudojamos per Bažnyčios liturgines
apeigas. Šios maldos yra laikomos pačiomis svarbiausiomis, nes jos yra
visuotinės ir jungia visą Bažnyčią:
1.1. Šventos Mišios – tai pati
svarbiausia ir centrinė katalikų liturginė malda.
1.2. Valandų
liturgija arba Brevijorius
– maldos, kurias kunigai, vienuoliai ir pasauliečiai kasdien meldžiasi tam
tikromis valandomis.
2. Sakramentinės maldos. Tai maldos, susijusios su
sakramentų teikimu. Sakramentai yra ypatingi malonės veiksmai, todėl maldos,
lydinčios juos, turi didelę reikšmę. Šios maldos yra nurodytos oficialiose
Bažnyčios apeigose, pavyzdžiui: Krikšto,
Sutvirtinimo, Santuokos, Ligonių patepimo ir kitų sakramentų maldos.
3. Bendruomeninės tradicinės maldos. Tai maldos, kurios skirtos asmeninei ar bendruomeninei pamaldumui. Jos nėra būtinos Bažnyčios liturgijoje, bet yra plačiai praktikuojamos ir skatinamos. Pvz. rožančius – viena iš populiariausių maldų kurios esmė yra apmąstymai apie svarbiausius Jėzaus ir Marijos gyvenimo įvykius. Kryžiaus kelias – apmąstymai apie Jėzaus kančią ir mirtį, dažnai meldžiamasi per Gavėnią.
4. Maldos prašant šventųjų užtarimo. Šios maldos skiriamos šventiesiems,
prašant jų užtarimo prieš Dievą. Šventųjų užtarimas laikomas ypatinga pagalba,
siekiant dieviškosios malonės. Maldos šventiesiems dažnai įtraukiamos į
liturgiją arba asmeninę maldą:
4.1. Liturginės apeigos kreipiantis į šventuosius: bendruomeninė malda, meldžiant
šventųjų globos ir pagalbos. Į
tai įeina Švenčiausios Mergelės Marijos kultas ir įvairios maldos praktikos į
kitus šventuosius, kurios atliekamos liturginiu būdu arba greta liturgijos. Tai
gali būti litanijos, nustatytos maldingumo praktikos ar kitos viešai atliekamos
maldos.
4.2. Asmeninės maldos šventajam globėjui, tai būtų malda prašant šventojo
užtarimo arba kokios nors kitos asmeninio pamaldumo praktikos, pvz. dingus
daiktui melstis į šventąjį Antaną. Tokios maldos neatliekamos ir nepalydimos
liturginiais veiksmais.
5. Asmeninės maldos. Tai individualios maldos, kuriomis
meldžiamasi asmeninėse maldingumo praktikose. Dalis šių maldų nėra
reglamentuotos Bažnyčios, bet jų pagrindą gali sudaryti universaliosios maldos
formos.
5.1. Poteriai
ir nustatytos asmeninės
maldos formos. Tėve mūsų, Sveika, Marija, rožančius ir pan. Šios maldos turi
konkretų formatą ir yra nuolatos praktikuojamos tikinčiųjų.
5.2. Asmeninė malda savais žodžiais. Tai
paprastai yra dėkojimo, prašymo, atgailos maldos. Tai asmeninės maldos, kurias
tikintieji meldžiasi savo kasdienybėje. Nepaisant to, kad hierarchiškai šios
maldos praktikos yra žemiausios, tačiau jos yra be galo svarbios, nes ypatingai
ugdo asmeninį santykį su Dievu. Nepaisant to, kad tai yra dažniausiai naudojama
maldos forma, ji dėl bendruomeninio krikščionybės pobūdžio hierarchiškai yra
mažiausia. Todėl nėra gerai, jei tai tampa vienintele praktikuojama maldos forma.
Taigi, katalikų Bažnyčioje maldų
hierarchija svarbiausiomis laikomos liturginės maldos. Kuo toliau maldos forma
yra nuo apibrėžtų liturginių nuostatų arba bendruomeniškumo, tų jų hierarchinė
svarba mažėja. Hierarchinis laiptelis nepadaro maldos formos ne svarbia, jos
visos svarbios, tačiau kiekviena savaip. Hierachiškai aukštesnės maldos formos
ugdo Bažnyčios vienybę ir bendruomeniškumą, asmeninės – intymesnį santykį su
Dievu. Svarbiausia praktikuoti maldų visumą, o ne vieną kurią nors, nesvarbu
kiek ji aukštai ar žemai yra hierachiniame laiptelyje.
Komentarai
Rašyti komentarą